Busy week! - Reisverslag uit Hadspen, Australië van Delien Dijkema - WaarBenJij.nu Busy week! - Reisverslag uit Hadspen, Australië van Delien Dijkema - WaarBenJij.nu

Busy week!

Door: Delien Dijkema

Blijf op de hoogte en volg Delien

17 September 2013 | Australië, Hadspen

Het is weer eens tijd voor een blog! Afgelopen week weer genoeg beleefd om over te schrijven. Zo ben ik woensdag naar Westbury geweest. Op de weg erheen kon je heel mooi uitkijken op de bergen verderop en de typisch Australische bomen (waarvan ik de naam alweer ben vergeten) gaven mij echt het gevoel in Australië te zijn. Net als het stadje zelf, trouwens. Jullie zullen het wel zien op de foto’s die ik bij zal voegen.
Terwijl we daar moesten wachten op Harold, hebben Eliana en ik wat rondgekeken en gespeeld in de speeltuinen, wat wel erg koud was. Daar heb ik ook voor het eerst in de truck gereden. En deze was handgeschakeld ipv automatisch, en had ook nog eens het knipperlicht aan de andere kant van het stuur zitten… Nadat ik dat ontdekt had heb ik maar twee keer de fout gemaakt om de ruitenwissers aan te zetten ipv het knipperlicht, dus zo slecht ging dat nog niet.
Daarna hebben we nog koffie gedronken in een café, met een lekkere tompouce (natuurlijk ietsjes anders dan in Nederland).
Donderdag was een drukke dag. ’s Morgens zijn we op visite geweest bij een van de vele gezinnen die ‘just around the corner’ wonen :) ’s Middags ben ik samen met Eliana naar Ambrielles zwemles geweest, waarna we direct doorgingen naar een verjaardag.
Vrijdag was ik één van de gelukkige die mee mocht op schoolreisje met Ambrielles klas. We zijn een dagje naar de dierentuin geweest, wat heel erg leuk was! Heb nu dus alle typisch Australische dieren gezien zoals de walibi, wombat, Tasmaanse duivel, papagaai en vogels met andere namen. En nog wel meer dieren waarvan ik de naam niet weet, of alleen de Engelse naam.
Het spannendste van de dag was nog wel de Jurassic Swamp. Een wandeling door het bos vol met dinosaurussen :) Sommige kinderen vonden het zo eng dat ze bang waren dat ze een nachtmerrie zouden krijgen. Hihi :). Al met al een geslaagd dagje dus.
En afgelopen zaterdag ben ik naar een Australische bruiloft geweest. Toch best wel anders dan in Nederland. Eigenlijk vond ik dit veel leuker dan hoe we het in Nederland doen. Het leek wel op de bruiloften die je in films altijd hebt. Dat was dus wel heel leuk om een keer te zien!
’s Avonds kwam neefje Jack logeren en dit keer ging hij voorlezen en had ik dus een avondje voorleesvrij ;) Hartstikke mooi natuurlijk. Alleen was ik hem de volgende morgen niet meer zo dankbaar, aangezien hij met het idee kwam om samen met Ambrielle en Eliana mij te wekken door op mijn bed (en mij) te springen. Goeiemorgen! Het ergste was misschien nog wel dat ik net wakker was en hun stemmen al buiten hoorde en toen bedacht dat ik vergeten was om de schuifdeur op slot te doen… Voor de rest zijn het echt schatjes hoor, geloof me.
Tot zover de belevenissen van afgelopen week.
Verder nog wat dingen die me de afgelopen weken zijn opgevallen. Zo hebben Australiërs iets met dinosaurussen, geen idee wat en waarom, maar op tv, in de dierentuin etc. hebben ze (het over) dinosaurussen. Ook dragen ze hier schooluniformen, beginnen ze hier al heel vroeg met het leren lezen, nodigen ze mensen vaak uit om te komen eten. In Nederland doen wij dat niet zoveel, maar nodigen mensen uit voor de koffie waarna ze soms ook blijven eten :) Verder zijn de gezinnen hier groter. Vijf of zes kinderen is eigenlijk heel gewoon. Mensen gebruiken de voordeur (bijna) nooit, maar komen altijd via de achterdeur binnen (zelfs de post) en ze hebben hier geen kapstokken in huis (ik heb ze tenminste nog niet gezien :) Verder zijn de banken hier heel chill! De meeste mensen hebben zo’n bank die je omhoog kunt flippen zodat je relaxed onderuitgezakt tv kunt kijken. Ik weet zeker dat ik dat ga missen als ik weer in Nederland ben. En er zijn vast nog wel meer verschillen, maar ik kan er nu even niet opkomen.
Gelukkig zijn er ook genoeg overeenkomsten die ik niet allemaal op ga noemen. Wel wil ik even kwijt dat ze hier ook Heinz tomatenketchup hebben en Douwe Egberts (oplos)koffie, speculaasjes die net zo lekker zijn als in Nederland, X factor, Australia’s got talent, sesamstraat en dus nog wel meer…
Maar in een volgende blog zal dat vast nog wel aan de orde komen.
Tenslotte ben ik al helemaal gek van de pannekoeken met ‘sugar and lemon’, de timtams en eigenlijk bijna al het andere eten dat ik hier krijg :) Ben ik even blij dat ik hier nog wel even ben..:)
Nou volgens mij is deze blog al wel weer lang genoeg. Ik ga zeker weer m’n best doen om genoeg te beleven zodat er volgende week weer een blog geschreven kan worden.

Groetjes vanuit Hadspen!

Delien

  • 17 September 2013 - 14:05

    Thea :

    hoi delien

    wat heb je weer veel beleeft in een week tijd.
    en ja je moet ook weten dat je op kinderen moet passen, geef ze groot gelijk om jou wakker te maken!

    wij kijken uit naar je volgende verslag.

    liefs teun en thea
    en een kus van micha

  • 17 September 2013 - 19:03

    Agnes Dijkema:

    Hoi meid,

    Lekker weer veel beleefd, meer dan ik op dit moment. Geniet ervan, maar pas op dat je geen australier gaat worden.

    Groeten, mama

  • 17 September 2013 - 19:29

    Job:

    Leuk verhaal en herkenbare dingen! Ik neem aan dat het volgende verslag in het Engels is? :) haha have fun, say hi to the Jonkers!

  • 18 September 2013 - 09:59

    Yvonne:

    Super leuke blog, gaaf zo'n bruiloft als uit de films. geniet ervan!! liefs Yvon

  • 18 September 2013 - 10:17

    Angela Wiersema:

    Hoi!!

    Wat weer een belevenissen deze week. Leuk dat je zoveel te zien krijgt! Zijn er verder ook enge dieren in en om het huis?? Heel veel plezier!!

    Liefs Gertjan en Angela

  • 18 September 2013 - 21:49

    Roelie Van Der Vinne:

    hoi Delien,

    Wat een gezellige weblog, je maakt en ziet wel veel dingen.
    Volgens mij heb je het naar je zin.

    groetjes van ons, oom Adam en tante Roelie.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Delien

Actief sinds 21 Aug. 2013
Verslag gelezen: 468
Totaal aantal bezoekers 20196

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2013 - 20 Februari 2014

Tasmanië

Landen bezocht: