Kerst, oud en nieuw, vakantie én Australia Day! - Reisverslag uit Hadspen, Australië van Delien Dijkema - WaarBenJij.nu Kerst, oud en nieuw, vakantie én Australia Day! - Reisverslag uit Hadspen, Australië van Delien Dijkema - WaarBenJij.nu

Kerst, oud en nieuw, vakantie én Australia Day!

Door: Delien Dijkema

Blijf op de hoogte en volg Delien

08 Februari 2014 | Australië, Hadspen

Ja ik weet het... dit keer duurde het wel erg lang voor een nieuwe blog. Maar dat heeft een reden. De nieuwe blog stond namelijk al een tijdje klaar, maar door vergeetachtigheid en internetproblemen duurde het even voordat hij online geplaatst kon worden. Hier is hij dan toch, dus veel leesplezier :)

En het is inmiddels alweer een paar weken 2014. Wat gaat de tijd toch snel! En er is ook alweer een heleboel gebeurd sinds mijn laatste blog; kerst, vakantie, oud en nieuw...
Ik zal beginnen met kerstavond. Iets wat we in Nederland niet echt viert, maar hier wel. Aangezien we de zaterdag ervoor al kerst hadden gevierd met familie was het eigenlijk een gewone avond. Afgezien van de brandweerauto dan :) Je zult wel denken, brandweerauto?? Ja hier in Hadspen rijdt de brandweerauto op kerstavond door het dorp. Voorin zit de kerstman en achterin een brandweerman die snoep naar buiten gooit! En daar gaat het natuurlijk om; snoepjes rapen. Voor de meiden natuurlijk het hoogtepunt van de dag.
De volgende dag was het kerst. Toen zijn we weer naar Stephs ouders gegaan, waar nu de hele familie Hidding. Het was erg gezellig en lekker warm. Ook heb ik toen voor het eerst hier pavlova gehad. Lekker!
En de volgende dag gingen we op vakantie. Met de caravan, wel te verstaan. Als je erover nadenkt is dat best wel raar. Maar zo voelde het niet, omdat het hier zomer is. Kerst daarentegen was wel anders. Ik heb niet het gevoel dat het echt kerst is geweest. Het voelde meer als een paar gezellige dagen met de familie hier. Maar oke, we gingen op vakantie. Naar Bridpor, de Kleine Belties van Tasmanië kun je wel zeggen, want de halve kerk gaat erheen en dan ook nog veel mensen van twee andere kerken. Een camping aan het strand, heerlijk. Ondanks dat er niet een heleboel mooie stranddagen waren tijdens de vakantie, hebben we toch wel van het strand kunnen genieten. De eerste avond dat we daar waren hebben we een stukje 4wd gedaan naar een leeg strand waar we fish and chips hebben gegeten. Heel mooi en leuk om te doen, helemaal met twee giechelende meiden op de achterbank!
Met oud en nieuw waren we ook op de camping. Dat was ook wel wat anders dan oud en nieuw in Nederland. Omdat ook Stephs zussen op de camping stonden, kwamen haar ouders en oma naar de camping op oudjaarsdag. ’s Avonds hebben we met de hele familie lekker gegeten met pavlova als toetje :) Toen het donkerder werd, werd het nog gezelliger. We vierden oud en nieuw bij de caravan van Stephs zus. Daar werd de vuurkorf aangestoken :) Zoiets kan nu niet in Nederland. Hier is het de gewoonste zaak om je vuurkorf en een lading hout mee te nemen om vervolgens gezellig op de camping bij je eigen vuurtje te zitten! Zou het niet leuk zijn om dat nou ook in Nederland te kunnen doen? Terwijl we zaten te wachten tot het 12 uur was, konden we genieten van oliebollen gemaakt door Steph die echt héél goed waren. Verschillende dutchies hebben het getest en allemaal zeiden ze dat het erg lekker was. En om het nog een beetje Hollandser te maken kregen we ook bitterballen. En dan aftellen… Ik ben gewend om dat te doen met iedereen voor de televisie, maar hier zaten we met een groep van twintig mensen gezellig rondom een vuurtje en werd er op het laatste moment de radio aangezet om af te tellen. En dan… Normaal gesproken moet je dan handjes schudden en kusjes geven. Ik weet niet waarom, maar ik vind dat verschrikkelijk. Gelukkig doen ze hier niet aan handjes schudden en geven ze maar één kus in plaats van drie :) Maar aan de andere kant zijn ze hier wel knuffeliger dan in Nederland en geven sommige je dus een knuffel. Dat is hier heel normaal, maar ik ben er nog niet echt aan gewend. Gelukkig dan maar dat ik niet al die mensen kende en ze dus ook niet allemaal bij langs hoefde.. En dan… geen vuurwerk. Ik ben er achter gekomen dat het een Nederlands ding is dat iedereen vuurwerk koopt en dat afsteekt met oud en nieuw. Wel jammer, want dan is er niet zoveel te zien na twaalven. Behalve het vuurtje dan ;-)
Verder heb ik ook al een aantal keren kangoeroe gegeten. De eerste keer was in een restaurant tijdens onze vakantie. Het was een walibipoot (volgens mij) en het was lekker mals vlees, niet veel anders dan gewoon vlees. Daarna heb ik nog twee keer kangoeroe gehad. En ook dat was eigenlijk niet veel anders, maar wel lekker. Ook zijn we nog een tweede keer de duinen ingegaan met de ute. Dit keer met Janko en Jolanda (die voor een paar dagen bij ons te gast waren) en ook verder dan de eerste keer. Het was echt heel gaaf om zo door de duinen te crossen :-) Natuurlijk moesten we ook even vastzitten, want dat hoort er nou eenmaal bij. Maar na een beetje graafwerk en hulp van een paar andere mensen kwamen we toch weer los, waarna we op het strand uitkwamen waar we natuurlijk even met grote snelheid overheen gingen. Uiteindelijk zijn we gestopt op een duinachtige zandvlakte echt in the middle of nowhere.. Je kreeg een beetje het gevoel alsof je in een woestijn aan de kust was of zoiets. Lekker rustig en mooi weer. Ook hebben we even aan onze conditie gewerkt door als een kangoeroe een zandheuvel af te springen en vervolgens weer omhoog te klimmen. Erg leuk, maar vermoeiend. We waren al uitgeput voordat we überhaupt aan de top van de zandheuvel waren en toen moesten we nog naar beneden en weer omhoog
Later ben ik weer met Janko en Jolanda op pad geweest. Eerst hebben we geluncht bij Lost Farm, waar je echt een heel mooi uitzicht hebt. Dat was ook eigenlijk de reden dat we daarheen gingen. En daarna zijn we nog naar de lavendelboerderij geweest. En dat was niet alles. Vrijdags zijn we naar Hobart vertrokken. Onderweg nog wat wijn geproefd bij een aantal wijngaarden. De volgende dag was het zaterdag en zaterdag in Hobart = Salamanca market! Eindelijk ben ik er geweest :-) iedereen hier zei ‘daar moet je echt heen’ en het was het zeker waard. We hebben van 10-3 gezellig rondgelopen over de markt en natuurlijk wat souvenirs ingeslagen. En na een lange dag weer terug op huis aan. Al met al drukke en gezellige dagen.
Afgelopen zondag was het Australia Day. Om dit te vieren hebben we een picknick gehad in het park in Australische stijl natuurlijk; Australië tattoos, Australië slippers, Australië zonnebril.. en prachtig Australisch weer :-) De volgende dag zijn we naar het strand geweest waar we ook nog even een Australië slipperluchtbed hebben uitgeprobeerd. I love Australia zullen we maar zeggen!!
Oke, genoeg weer voor deze blog. Hopelijk hebben jullie het met plezier gelezen. Kijk nog even naar de foto’s en tot de volgende keer!

Groetjes Delien

• 08 Februari 2014 - 12:26

Thea:

hallo delien

wat weer veel beleeft en dan te bedenken dat je nog 3maanden langer blijft, wat zul je dan nog wel niet allemaal gaan beleven.

wat lijkt mij dat heerlijk van 10 tot 3 rond lopen op een markt. oh heerlijk.

nog veel plezier daar en tot over 3 maanden.

liefs thea & teun en dikke knuffel van micha

• 08 Februari 2014 - 17:36

Roelie Van Der Vinne:

hoi Delien,

Nou jij krijgt veel te zien en nu hoorde ik van je oma dat je ook nog 3 maanden
    blijft. Geniet ervan en wie weet wat je dan nog allemaal tezien krijgt.
    Straks wil je niet terug naar Nederland en wanneer je terug bent is het hier
    zomer en kun je weer met vakantie.
    Wat ben jij een bofkont.

groetjes en tot de volgende blog.

• 12 Februari 2014 - 16:53

Angela Wiersema:

Hoi!!

Wat weer een belevenissen! Wat bijzonder om een keer daar kerst en oud en nieuw te vieren. Zeker omdat het daar een compleet ander seizoen is. Echt superstoer dat je nog 3 maanden blijft. Echt tof dat je het zo naar je zin hebt.

laifs oet Beem!

• 05 Maart 2014 - 13:28

Janny Minnema:

Beste Delien,

Vanuit een stralend zonnig Baflo, willen we hartelijk feliciteren met je verjaardag.
    Geniet van de dag met iedereen om je heen.
    Nog drie fijne maanden gewenst.
    Groeten Arjan en Janny Minnema. Baflo